Welkom

Welkom op mijn blog, hier deel ik alles wat ik heb gehaakt met de (gratis) patronen of een link naar de patronen. Dit zijn oa. Knuffels, wagenspanner, speelgoed, cadeaus voor volwassenen en nog veel meer.

Geen zin/tijd/ervaring om zelf aan de slag te gaan? Mijn creatie's zijn ook te koop via BieKado bij Etsy

zaterdag 26 augustus 2017

Tipi haken ^ gratis patroon

Eindelijk het uitgewerkte patroon.     English below

Ik zie dat mijn berichtje over de gehaakte Cactusen de boho wagenspanner nogsteeds veel bezocht word. Ook heb ik al een paar keer de vraag gehad of ik het patroon van de tipi al heb uitgewerkt. 
Dit is eigenlijk heel makkelijk want als je weet hoe je een driehoek moet haken dan ben je er al, zie hieronder het patroon.
Haakpatroon Tipi                                     
l =  losse
v= vaste
keerl.= keerlosse (deze tellen niet mee met het aantal steken, na een keerlosse draai je je werk)
mr. = meerderen, 2 v in 1steek

Haak een ketting van 2l.
1e toer: 2v in de 2e lus vanaf je naald, 1 keerl.  ( 2 steken)
2e toer: 1v. mr.  1 keerl.( 3 steken)
3e toer: 2v. mr.  1 keerl.( 4 steken)
4e toer: 3v. mr.  1 keerl.( 5 steken)
5e t/m 20 toer:  blijf herhalen met het haken van vasten en in de laatste steek meerderen, daarna een keerlosse. Tot een totaal van 21 steken of meer als je een grotere tipi wil hebben. 

De kleuren kan je naar eigen inzicht afwisselen, ik heb ook verschillende patroontjes op de Tipi geborduurd.

Deurtje:
Herhaal het patroon tot een totaal van 7 steken. 
Het deurtje naai je op de tipi.

Je haakt 2 driehoekjes/tipi’s en deze leg je op elkaar en haak je aan elkaar met vasten, het makkelijkste is om in een van onderste hoeken te beginnen.
Voor het flosje bovenop de tipi heb tijdens het vasthaken met vaste een ketting losse gehaakt en daarna een vaste in de punt, weer een ketting, weer een vaste in de punt en daarna ga je weer verder met het vasthaken van de tipi’s .



Het patroon voor de cactus is te koop bij BieKado op Etsy


Crouchet pattern Tipi                                     
sc = Single Crochet
tch. = Turning Chain, (turn your work afther making a tch. Don’t count as a stitch)
inc. = Increase  (2 sc in 1 stich)


Chain 2
1nd row: 2sc in the 2nd stitch of the hook, 1 tch.  ( 2 sts)
2nd row: 1sc. inc.  1 tch.( 3 sts)
3nd row: 2sc. inc.  1 tch.( 4 sts)
4nd row: 3sc. inc.  1 tch.( 5 sts)
5nd t/m 20 row: keep repeating sc., inc. in the last stitch and tch. Until the Total of 21 or more if you want a bigger tipi.

Make 2 and sc. around for joining. The plume you’ll make by a chain, while joining.

Youse som different colours’s and embroidery.

Door:
Repeat the patternt till a Total of 7 sts.


The cactus pattern is for sale on Etsy



5 opmerkingen:

  1. Ja, superleuk die tipi! En duidelijk uitgeschreven! Zou nog leuk zijn om een soort slinger van te maken voor een indianenfeest met allerlei verschillende kleuren tipi's... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. How cute! I will make this for my grandson :-D

    BeantwoordenVerwijderen

Cactus rammelaar

Ik heb al zoveel cactussen gehaakt met mijn haakpatroon en opeens kreeg ik een idee voor ene nieuw soort rammelaar is hij niet super leuk? ...